Tuesday, June 14, 2011

How to forget?





How to forget someone you love? Tu dia topic kita kali ini. Actually dah lama dah dapat request and assignment daripada seseorang ni untuk post kat blog about this issue. *macam la hebat sangat kan nak bagi motivasi cenggini.hahaha* Mood nak menulis tu baru nak timbul sekarang.


Honestly said, kita sebagai manusia, tak akan dapat melupakan seseorang di masa lalu. Melainkan kita banyak ingat sesuatu yang lain, banyak mengingatkan seseorang yang lain serta menumpukan perhatian sepenuhnya pada perkara-perkara yang jauh lebih penting dalam hidup kita. Bagi aku, memori memang tak bole lupa tapi kita jangan fikir. Kita cuma boleh kurangkan ingatan terhadap orang yang kita nak lupakan tu. Macamane? dan bagaimana? Itu kita akan kupas dengan lebih lanjut. ewah! macam buletin utama nak kupas2..:D okey2 serius siket dyla!!





Untuk kita dapat lupakan sekaligus, agak mengambil masa (betul!!). Bergantung pada kesungguhan kita sebenarnya. Ayat macamni memang biasa kita dengar "ala..ko cakap memang senang. yang alami ni hati rasa sakit tau"..haaaa...selalu kan dengar ayat macam tu? Sebenarnya ayat macam tu alasan je. Bukan isu 'cakap senang la'. Aku dah penah rasa okay..tak dinafikan memang bukan senang nak lupakan semua memori bunga2 cintun tu. blekkkkss :D


It's not about time, there are several ways instead of waiting. Carilah pengganti, happykan diri. Yang dulu tu dululah, elak untuk selalu ingat lagi. Ubah mindset. Yes! MINDSET!! You guys ada hak untuk rasa bahagia.


Bila dah jumpa pengganti dulu n happy dengan dia, kita akan dapat terima perpisahan dulu sebagai sebahagian dari sejarah hidup kita. Lama-lama memory terhadap orang-orang di masa lalu serta situasi-situasi di masa lalu akan mengurangkan sikit demi sikit n hilang n hilang habis.




Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor. carilah kumbang yang betul2 punya kumbang. Lelaki ada banyak jenis. Dalam dunia yang serba maju, moden dan canggih ni, asal disebut perkataan 'lelaki' mesti kita terbayang seorang lelaki yang ego, panas baran, pemarah, pembohong, penipu, pentingkan diri sendiri, playboy..etc. Nak cari lelaki yang humble, baik, setia, mengambil berat dan bertimbang rasa sudah menjadi satu perkara yang amat susah untuk dilakukan. Sebab kita rasa, benda yang jahat and naughty tu la yang di anggap cool dan fun. ngeee~ Bila dah jumpa lelaki yang baik, pastinya jarang yang 'available'......tetttttttt~~!!! :D

Seorang lelaki yang baik ditakdirkan untuk berjumpa gadis yang baik. Jika kita seorang gadis dan mahu ditemukan dengan lelaki yang baik, kita sendiri kena baik dulu. Baik dari segi perbuatan, kata-kata, perilaku, perangai, baik akhlak dalaman, baik di hati dan baik di fikiran. Pengganti ada di mana-mana. Sekarang ni kita guna pepatah ni "Look with your heart, feel with your eyes". Apa yang kita buat, akal mesti mendahului daripada hati..:)


Our feelings is a strong magnet. Ada orang penah cakap dengan aku, "emosi kita apabila digabung dengan imaginasi akan membuat kita bertemu dengan seseorang secara kebetulan, serupa dengan apa yang kita selalu imaginasikan. Lebih kerap kita berimaginasi, lebih kerap kita merasai kehadirannya, lebih besar kemungkinan kita dapat bertemu dengan dirinya secara kebetulan. Orang yang dimasa lalu tu, lupakan saja."


Bukalah ruang untuk orang lain masuk ke dalam hidup kita pula. Jangan sampai jadi macam 'jual mahal pada orang yang betul, jual murah pada orang yang salah'. sebab nanti dua2 tak dapat. Kita jugak yang rugi. Untuk kita membuka pintu untuk menyambut pada orang baru, kita perlu menutup pintu pada orang lama, supaya ada cukup ruang kat hati kita tu. Hati kita ni, kalau orang lama masih ada kat situ pastuh orang baru pulak nak masuk kat situ, ruang hati kita akan jadi sesak & kepala pun runsing. So, aku tak paham macamane orang bole nak masukkan banyak2 orang (lebih daripada satu) dalam hati dorang ni. Memang 'traffic jam' la jawab nye kat dalam hati tu.wawawawa :D


Kita akan jadi keliru dalam bercouple. Kita nak bahagia dengan partner kita sekarang tapi kita asyik ingat kat orang lama. Tak adillah untuk orang baru. Sedangkan, orang lama tu hanya wujud di ingatan kita je. Lebih baik 'halau' orang lama untuk memberi ruang yang lebih besar kepada orang baru. Tiap kali awak kesunyian, awak akan teringat balik orang lama. So, carilah cepat-cepat pengganti baru sebagai pengelak kepada kesepian. weeee~ :)



There are many things you can do to heal a broken heart! And the best thing is: It all depends on you! So, here's some tips yang bole dikongsi bersama.


1. Cry out everything you have to cry about!

When we get hurt, it's normal (and good) to cry. Don't ever think you're being weak for crying and don't feel embarrassed because of it! It's normal and it's good! When you cry, you let go of part of your anger and hurt so you can feel less heavy. Memang sangat lega bila perasaan yang kita tak dapat nak express melalui kata-kata, menangis adelah cara yang terbaik untuk melepaskannya. :)


2. Get busy!


When you're trying to get someone out of your head, you need to put other things inside of it. In other words...get busy! It doesn't matter how, you just need to get distracted. Sentiasa sibukkan diri dengan apa-apa aktiviti. Bila diri kita selalu sibuk, so fikiran kita pun akan menjadi sibuk juga. Buat la sesuatu aktiviti yang kita suka lakukan dan sentiasa sibukkan diri dengannya. Bila fikiran kita sedang sibuk maka secara automatiknya kita tidak akan mempunyai masa untuk berfikir tentang 'seseorang' yang kita cuba lupakan dia. Otak tengah busy, so kita tak ada masa nak fikir tentang sesorang tu.


3. Spend some time with your friends

Friends are always great to have in this kind of situation! Friends can make you feel good about yourself and get you distracted very easily. They will certainly make you laugh and make you see that you're way more important than you think! Kadang-kadang bila kita duduk sorang2 tu kita selalu terbayang-bayangkan seseorang yang kita suka tu. Jadi makin susahlah untuk lupakan seseorang tu. Habis tu apa nak buat ek? Senang je, pegi cari kawan dan jangan biarkan diri kita duduk keseorangan. Bila bersama kawan ni banyak yang boleh kita buat macam borak-borak like 'pillow talk' gitu, join game extreme ke like paintball, pergi jalan-jalan like go to a movie, watch a play, travel. Trust me, bila kita bersama dengan kawan2, kita akan selalu happy dan lama-kelamaan kita akan dapat lupakan seseorang tu.



4. Avoid the person!

When you're trying to forget someone and you two keep seeing each other, it gets hard to get over it. Kita kena elakkan atau jangan terus untuk berhubung dengan 'seseorang' yang kita mahu lupakan tu. Kalau kita still dok terhegeh-hegeh contact die lagi, sampai bila2 pun kita takkan dapat lupakan dia. Kalau boleh jangan ada faktor apa2 pun lagi yang boleh menyebabkan kita berhubung dengan dia macam call, sms, ym, facebook, twitter, skype and what so ever. Bukan nak suruh putuskan hubungan silaturrahim tapi sekadar supaya kita dapat lupakan seseorang tu apabila tidak contact each other lagi.


5. Accept the process!

Terimalah realiti yang kita perlu lupakan 'seseorang' dengan hati yang terbuka, redha dan nekad. Berhentilah dari segala macam perkara seperti berharap, berangan, bermimpi atau yang seumpama dengannya. Realitinya yang kita mesti lupakan dia walau apa sekalipun. Jangan ada lagi didalam fikiran dan hati kita contohnya suatu hari nanti ke....semua akan berubah ke....dia masih kot....or apa2 je la. Kita perlu kuat untuk hadapi realiti ini. You can be really strong and it's still going to hurt. The process takes time and you have to accept that! You can't hope to forget in 2 days someone you loved for 2 years...and you can't pretend to be strong if you feel like crying. Just face your pain and accept that it's not easy and it's going to take some time. When you're patient with yourself and your situation, things tend to get easier...:)



Sebagai kesimpulannya, forgetting someone is not easy to do nor is it easily explained in just 5 steps that mentioned above. But there are some things that make the process a lot smoother. As I said, it takes time and it all depends on you! Kalau still tak boleh nak lupakan juga seseorang tu, anda ingatlah pada Allah selalu dan juga ibu bapa kita. In this kind of situation we usually find out that we are a lot stronger than we give ourselves credit for! So believe that. Believe that, take a deep breath and move on! Your life's waiting for you, baby! Kepada orang yang request entry blog pasal issue ni, good luck ye! Sekian. :)




p/s : Trying to forget someone you love is like trying to remember someone you never knew.